Sabtu, 16 April 2011

Botol Susu....

Salam.... aq ade info bguna yg mo d kongsi bsama tuk yg bgelar ibu2 dan bapa2.... pd 14 Mac 2011 KKM telah mbuat pgumuman pgharaman pgunaan botol susu yg ade ter jual d pasaran tp bkn smua jenis botol susu ler....


KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA

KENYATAAN AKHBAR

MENTERI KESIHATAN MALAYSIA

PENGHARAMAN PENJUALAN BOTOL SUSU BAYI POLIKARBONAT YANG MENGANDUNGI BISPHENOL A

Mesyuarat Jemaah Menteri pada 2 Mac 2011 telah bersetuju dengan cadangan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) untuk mengharamkan penjualan botol susu bayi polikarbonat yang mengandungi Bisphenol A (BPA).

Dimaklumkan bahawa penguatkuasaan pengharaman penjualan botol susu bayi polikarbonat yang mengandungi BPA akan berkuat kuasa pada 1 Mac 2012. Tindakan pengharaman ini akan dilaksanakan secara berperingkat dan pihak industri diberi tempoh masa satu (1) tahun untuk membuat persediaan bagi keperluan pertukaran atau pembelian mesin dan penggunaan bahan mentah yang sesuai.

Keputusan pengharaman ini diambil sebagai langkah berjaga-jaga kerana sehingga kini tiada bukti saintifik yang menunjukkan bahawa botol susu polikarbonat yang mengandungi BPA adalah selamat untuk digunakan oleh golongan berisiko tinggi terutamanya bayi dan kanak-kanak.

Tindakan ini juga dibuat dengan mengambil kira BPA yang telah diketahui boleh menyebabkan gangguan kepada sistem hormon sekali gus mengganggu sistem fungsi tubuh dan sehingga kini tiada sebarang penilaian dijalankan berhubung sistem hormon dalam tubuh bayi. Ini mewujudkan keadaan yang tidak pasti serta tiada jaminan keselamatan bagi bayi yang terdedah kepada BPA.

Di samping itu, pemantauan secara berterusan oleh KKM mendapati terdapat migrasi BPA daripada botol-botol susu bayi polikarbonat yang telah diuji. Sehingga tahun 2010, sebanyak 159 sampel botol susu bayi telah dianalisis dan didapati 85% dikesan mengandungi bahan BPA dalam julat 0 hingga 0.7 mg/kg hasil migrasi daripada botol berkenaan. Kajian oleh Universiti Malaya menunjukkan kadar migrasi meningkat sebanyak tujuh (7) kali ganda pada suhu 80ÂșC berbanding pada suhu bilik 25ÂșC.

Pengharaman yang diambil ini adalah selaras dengan tindakan beberapa buah negara lain. Negara-negara yang telah mengambil langkah awal mengharamkan penjualan botol susu bayi polikarbonat yang mengandungi BPA adalah Jerman, Perancis, Denmark, Kanada, Australia, New Zealand dan negeri New York di Amerika Syarikat. Perkembangan terkini adalah pengumuman pengharaman botol susu bayi polikarbonat yang mengandungi BPA oleh pihak Kesatuan Eropah.

KKM tidak akan berkompromi dalam keselamatan pengguna terutamanya bayi dan kanak-kanak. Pengharaman ini dapat melindungi keselamatan kumpulan berisiko tinggi seperti bayi dan kanak-kanak sehingga terdapat maklumat yang kukuh berhubung keselamatan penggunaan BPA bagi botol susu bayi.

Dalam tempoh masa satu (1) tahun ini, pengguna perlu mengambil langkah berjaga-jaga untuk mengurangkan risiko pendedahan kepada migrasi BPA berdasarkan panduan penggunaan botol susu bayi polikarbonat yang disarankan oleh KKM. Namun begitu, pengguna boleh membuat pilihan awal dengan menukarkan botol susu bayi polikarbonat kepada alternatif yang terdapat di pasaran mengikut kemampuan masing-masing.

Sekiranya pengguna perlu maklumat lanjut, hubungi Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan di talian 03-88833652/ 88833653/88833655 atau melayari laman webhttp://www.moh.gov.my/ atau http://fsq.moh.gov.my.

DATO’ SRI LIOW TIONG LAI

MENTERI KESIHATAN MALAYSIA

14 MAC 2011

Maklumat Lanjut


Jenis botol susu yg dharamkan adalah jenis botol susu bayi polikarbonat yg mgandungi BPA, ini kerana BPA boleh myebabkan gangguan kpd sistem hormon skali gus mganggu sistem fungsi tubuh bayi...so nie leh mwujudkan keadaan yg tdk pasti serta tiada jaminan kselamatan bg bayi yg tdedah kpd BPA....

Nie adalah jenis botol susu yg mgandungi POLIKARBONAT YANG MENGANDUNGI BISPHENOL A (BPA)


Yg nie plak contoh Jenis Botol susu yg Free POLIKARBONAT YANG MENGANDUNGI BISPHENOL A (BPA)


rujukan tuk plastic resin Code tuk pmilihan jenis botol susu...

so sknag nie ngan info ade leh ler kt wat pmilihan botol susu yg bijak tuk baby kt demi kselamatan dan ksihatan baby kt......

Maharaja Lawak

Salam…. Baru2 nie dlm bln april ade 1 show terbaru dr astro , lawak punya kalo dulu ade raja lawak yg nie plak astro wat maharaja lawak yg nie kira taiko2 dr raja lawak musim 1 hingga musim 5…..Laughing 1

1st show nie astro wat dml 2 chnl dkat chnl 105(prima) & 132(mustika)… pd minggu yg ptama & kdua astro wat kat dua2 chnl nie tp minggu k3 dah takde kat chnl 105(prima) hanya ade pd chnl 132(mustika) so sape2 yg ade langgan saluran mustika nie ler langgan kalo mo tgk maharaja lawak nie ( bijak tak???)Bravo!

Tp nasib baik ler aq nie mmang dah langgan mustika nie…. Aq mula langgan mustika nie sbb spontan ler coz aq ngan c’papa ckup suka tgk show nie best….

Yg nie adalah antara perserta2 Maharaja Lawak…..ROTFL


Nie plak juri2 bg Maharaja lawak....1) Mamat Khalid 2) Ahmad Idham 3) Saiful(Apek)

Yg nie antara Peserta Fav aq dlm Maharaja LawakBlow Kiss


JOZAN

SEPAH

JAMBU

R2

Anyway Gud luck 4 Sepah, Jozan,R2 and Jambu.............#1 Trophy

Jumaat, 15 April 2011

Sweet 25th

Salam…. Punya main lama sdh aq ndk update aq punya blog nie , almaklum ler c’papa kan bz ngan keja g Labuan ler g kk so aq punya ikut ler skali (tumpang s’kaki)Too Happy 1 ndk mo rugi kan drpd duk d umah jak lgpun c’men2 nie leh pisah dr papanya g keja pun die cari nie kan plak 2 minggu….

Mo djadikan cerita skang masuk bln april sdhBurst Laughing “ bila bila april aku mnunggumu… aku mnunggumu” mcm lagu fazley tue… aq tgu sbb 5 april adalah bday aq yg 25th.. masi muda g bah kan… thun nie aq smbut bday aq d sdkn walaupun slbret bday aq Cuma ade cake+ nasi goreng+ ikan kayu masak sambal+ cola+coklat(from Labuan k) aq ckup hepi coz aq slbret skali ngan adik aq coz bday die 6 april jd slbret skali ler jimat….. Laughyg best smua mknan babah aq yg masak lama nie ndk mkn masakan babah aq, I luv ler babah sama ibu….

Nie ade ckit gmbar yg sempat d’ambil… time nie slbret d umah so teda sbrang make-up yg dkenakan, jd nie adalah kcantikan smulajadi k…


Anda konpius sape yg slbret bday mamnya kah @ anknya…coz ank g over kan siap ade topi g…acctully die wakil tuk mama die...

Nie plak time aq pose ngan my hero c’papa & men2


Aksi bday gurl sweet 25th & sweet 18th lawakan….


(Perfume Calvin Klein)


(Sw polo watch)

Jeng jeng jeng….. nie ler present yg c’papa bg tuk aq…acctully aq dpt 2 present dr c papa first Sw Polo watch and second perfume Ck…..tq papa luv u so much…..

Blow Kiss

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...