Khamis, 17 Februari 2011

JANGAN GUNAKAN PERKATAAN "SALAM"

JANGAN GUNAKAN PERKATAAN "SALAM"

بِسْــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم


اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


SIAPA YANG MENGGUNAKAN PERKATAAN "SALAM"? apakah maksud disebaliknya??

Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:"Salam (selamat tinggal)".

Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yangburuk). (QS. 43:89)

baik gunakan,,,ASSALAMUALAIKUM atau ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH HIWABARAKATUH...

Ilmu utk dikongsi bersama. Sekadar peringatan untuk semua rakan-rakan muslim yang lain.

Pagi semalam saya dengar radio ikim (91.50 fm). Ustaz Zawawi ada cerita tentang sunnah Rasulallah s.a.w. Antara yang dibincangkannya ialah tentang bab cara memberi salam.

Menurut ustaz Zawawi Yusof, Baginda SAW memberi salam dengan lafaz“Assalamualaikum” dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan salam yang lengkap iaitu “Waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh”

Ringkasnya, baginda SAW akan ;Beri salam dengan ucapan - “Assalamualaikum”

dan…Jawab salam - “Waalaikumussalam warahmatulallahi wabarakatuh”

Lagi satu, perlu diingatkan juga semasa menjawab salam,

saya dengar ramai orang jawab salam dengan ucapan yang tidak tepat.

Jawab salam yang betul ialah ;
“WAALAI KUMUS SALAM”dan bukannya yang selalu saya dengar iaitu ;

“WAALAI KUM SALAM”

Apabila kita ingin berkirim salam pada orang lain, hendaklah kita berkata

“Kirim salam, assalamualaikum pada ASHREE ye” contoh lerr…

Dan bukannya : “Kirim salam kat ASHREE yer”

Dan jangan pula memandai-mandai tambah perkataan seperti ” Ko tolong kirim salam maut kat dia yer“.
Statement ini walaupun dalam nada bergurau, tapi ia adalah menyalahi syariat dan berdosa, walaupun sekadar gurauan!

Selain itu, janganlah kita menggantikan perkataan “Assalamualaikum” dengan“A’kum” dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan.

Jika perkataan “Assalamualaikum” itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan “As Salam” yang membawa maksud sama dengan “Assalamualaikum”.

Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna shortform“A’kum” dalam sms ataupun email. Perkataan ‘AKUM‘ adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud‘BINATANG‘ dalam Bahasa Ibrani.

Ia singkatan daripada perkataan ‘Avde Kokhavim U Mazzalot’ yang bermaksud ‘HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT‘.

Jadi, mulai sekarang jika ada orang hantar shortform “A’kum“, kita ingatkan dia guna “As Salam” kerana salam ialah dari perkataan “Assalamualaikum“.

* Jangan guna “Bye” kerana“Bye” adalah jarum sulit Kristian yang bermaksud “Di Bawah Naungan Pope.”

* Jangan guna “A’kum” kerana“A’kum” bermaksud “Binatang” dalam bahasa Yahudi.

* Jangan guna “Semekom” kerana“Semekom”bermaksud “Celaka Kamu.”Gunakan perkataan “ As Salam” sebagai singkatan bagi“Assalammualaikum.”

Tolong tag kepada umat Islam yang lain , untuk elakkan diri daripada membuat dosa..

Sekian, semoga ada manfaatnyaHappy

Rabu, 16 Februari 2011

Yong Tau Foo

( yong tau foo taiping mariiii)

yg nie aq punya fav food ler kalo balik kg c papa kompom mesti mkn yong tau foo baru lengkap aq rasa kalo ndk rasa mcm lain je....hahahaha first time aq mkn yong tau foo nie aq dah jatuh cinta dah so tiap kali balik kg c papa kena singgah taiping luk makan yong tau foo....


Yong tau foo nie kalo mo makan d taiping jak yg paling sedap kalo kat tempat lain ndk aq jamin rasa nya sedap hahahaha.... acctuly yong tau foo nie yg peting kuah die coz kalo bahan2(isi) die smua kedai pun sama cuma rebus je tp kuah die yg lain, kuah die mcm ala kuah mee rojak ler...


nie ler tempat yg slalu ktorg g makan yong tau foo mmang sedap ler... ramai org dtg makan kat cini kalo time cuti lg ler smpai takde tempat dah so kena tgu ler plak org lain abis makn baru ade tempat.....

Jalan2 + shopping

coz stay kl 2 mlm dot ler gak g the mines shopping hehehe....jln kat sana trus jadi rambang mata nie tp aq ade misi yg harus d laksanakan iaitu mcari hadiah bday tuk ibu ngan abg aq ndk lupa gak ole2 tuk adik aq nnti kalo teda tuk die bising ler die.... jln punya jln pusing punya pusing jumpa jak yg d cari handbag tuk ibu and rayban tuk my brother....shwal tuk aq pun ade....hehehe


nie aksi aq ngan akhil yg tgh tgu teksi.... lambt plak teksi nie dtg smpat g kami mo pose2...hehehe


aksi akhil yg sronok main kat keta tue smntra tgu aq yg tgh bz shopping.....

acctuly kami dah mkn tp bila akhil nmpk je kfc die trus lari masuk dlm siap pngil aq lg sruh beli...

yg nie view kat the mines nie....

ingat kan dpt ler naik bot tue tp tak dpt plak akhil tak mo naik....huhuhuu

Papa keja Vs Balik kg

As'salam..... s'telah 2 minggu cuti kini aq kembali hahahaha.... bkn ape baru2 aq KL coz c papa ade keja kat sana skaligus terus balik kg die, tp kena duk Kl dulu 2 malam so sempat gak ler jln2 kl dulu,tp mase jak smpai kat nouvelle hotel dah kul 12 mlm perut udah lapar so kena cari tempat makan ler jawabnya nasib baik notel tue dekat ngan macd pkena burger ler jwb nya....hehehehe


pose luk sblum balik....hehehe


nie plak aksi c papa ngan akhil


aksi akhil d tangga

c papa keja akhil yg sibuk nak naik lif dulu....hahaha

Khamis, 6 Januari 2011

SanTai Vs PicNic

* aksi akhil mkn ayam tp mcm mulut aq lebih besar tbuka dr akhil....wakawakawaka

* actly nie tempt kami yg k-3 pindah2 tempat jak kami nie mo cari tempat yg bgus kunun bila urang nya bla aq ape g cepat2 g ambik tempat nie kalo ndk kena rebat oleh urang lain kang....hehehe


*hafizah Vs hafizianah mane g cute....kompom aq ler...wakawakwaka


* sbb die ler kami g table nie urang baru abis spm bah jd dtg tawau ler d bawa jln2 coz die lum penah dtg cini g....;-)


* akhil & c'papa yg ndk mo mandi just duduk jak sbb air nya sejuk....hahahaha


* senyuman akhil yg ndk sabar2 g mo mandi sblum tau yg air tue sejuk.....



* nie ler tempat yg kami dpt...coz kami dtg lambt smua tempat full nasib baik ler aq bawa tikar kalo ndk duduk d batu jak ler kami....hahahaha

As' Salam tahun baru.....


As' Salam tahun 2011..... lama ndk update blog aq nie smpai lupa sdh aq ape paswd tuk blog aq nie...tp akhir nya bjaya gak aq...hahahaha skang nie aq tgh bz plak paking2 brang coz aq akn bpindah umah g kinabutan ria ler plak...huhuhuhu
skang nie akhil@mien2 punya umur mo masuk 1 thun 10 bln sdh makin nakal and makin bijak...
comel kompom ler btambah2 mcm mama nya...hahaha... Mr.H emmmm jgn d tnya, makin gemuk erk tp tetap hensem bah jugak....hahahahaha( jgn kembang erk papa)
k ler smpai cini jak nnti aq sambung g....byeeeeeeeeeee

Selasa, 20 Julai 2010

helo....helo...helo


salam.... wah lama sudah aq ndk update wooo aq punya blog nie... ndk tau ler ttiba malas sudah mo update nie blog nie tp ari nie mcm tpnggil2 jak mo upadate nie blog....skang nie aq tgh duk kat hotel coz Mr.H tgh kursus TOT kat shah alam slama 2 week 3 day so kmi pun d angkut skali....hehehe so pas nie Mr.H trus cuti 1 week leh blik ipoh...best nya... cuti2 malaysia ler katakan...sejak duk kat cni dah bnyk tempat ler Mr.H bawa aq ngan akhil jln2 and shoping best ler kat sni bnyk pilihan.... nnti aq upload aktiviti aq slama d sini erk....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...